S-a încheiat proiectul denumit „SPEED-Spre o Economie Eficientă ș iDezvoltată”, implementat de către Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă din Odorheiu Secuiesc, în parteneriat cu Asociaţia Centru Harghita de Inovare şi Incubare în Afaceri din Miercurea Ciuc.

Proiectul a avut o durată de 36 luni și s-a finalizat la sfârșitul lunii ianuarie, 2021.

Valoarea totală a proiectului a fost de 10.683.494.44 lei.

Proiectul s-a adresat persoanelor interesate să își deschidă o afacere non-agricolă într-un oraș din județele Brașov, Alba, Harghita, Covasna, Mureș și Sibiu.

Obiectivul general al proiectului a fost sprijinirea ridicării nivelului de trai al populației din Regiunea de dezvoltare Centru din România prin dezvoltarea capacității antreprenoriale, sustinerea inființării de noi întreprinderi nonagricole inovative în zona urbană, respectiv prin promovarea înființării de noi locuri de muncă durabile și de calitate.

Activitățile principale ale proiectului au fost:

  1. Informarea publicului despre proiect, despre avantajele participării și rezultatele preconizate. Am organizat evenimente de informare în județele Brașov, Alba, Harghita, Covasna, Mureș și Sibiu, de care au beneficiat 1205 de persoane. Cu ocazia acestor evenimente de informare, cu prilejul completării fișelor de prezență, participanții și-au putut exprima și gradul de interes față de această concepție.
  2. Dintre persoanele interesate, 420 au fost selectate și invitate să participe la un curs de formare antreprenorială. Cursurile au avut durata a 8 zile și au conținut modulele: Fii antreprenor!, Demararea unei afaceri, Contabilizarea afacerii, Comunicare în afaceri, Marketing, Elaborarea Planului de afaceri, respectiv un modul complementar TIC. Dintre persoanele înscrise 363 au absolvit cu succes aceste cursuri.
  3. Cu ocazia examenului de absolvire cursanții au prezentat propriile lor planuri de afaceri, iar după examen au avut la dispoziție de încă o lună pentru îmbunătățirea lor, în ideea participării la Concursul planurilor de afaceri și în speranța continuării participării la proiect. La acest concurs au fost înaintate 162 de proiecte. Aceste lucrări au parcurs un proces de evaluare, efectuată de către un juriu obiectiv și riguros. În final juriul a selectat pentru finanțare 36 de planuri de afaceri.
  4. Deținătorii acestora au efectuat stagii de practică (având durata de 40 de ore) la unități, al căror obiect de activitate este identic cu obiectul de activitate abordat în cadrul planului de afaceri.
  5. După înființarea firmelor, înregistrate ca SRL-uri, și după semnarea contractelor de finanțare, în care s-a prevăzut o finanțare/subvenție nerambursabilă totală de câte 177.740 lei pentru fiecare , toate firmele create în cadrul proiectului au putut să intre în posesia primei tranșe de finanțare, livrate pe parcursul lunii iulie 2019. Condiția pentru acordarea finanțării a constat printre altele în: crearea a cel puțin 2 noi locuri de muncă/firmă, și menținerea lor, până la terminarea unei perioade de sustenabilitate, respectiv menținerea în funcțiune a firmei create în cadrul proiectului, până la finalizarea perioadei de sustenabilitate. După terminarea perioadei de sustenabilitate arătăm, că au fost create 76 de noi locuri de muncă, respectiv fiecare din cele 36 de întreprinderi sunt în funcțiune.
  6. În continuare întreprinzătorii au beneficiat de informare, consiliere, mentorat și au fost monitorizate de către experții desemnați în cadrul proiectului, până la terminarea implementării. Iar după îndeplinirea condițiilor de venit impuse prin proiect, au putut să între (fiecare dintre ei) în posesia tranșei finale în cadrul procesului de subvenționare.
  7. Afacerile înființate se organizează într-o rețea de colaborare și întrajutorare, în cadrul ei participanții vor beneficia de ajutor moral, schimb de experiență, vor putea pune în aplicare strategii de marketing comune, să aplice la noi oportunități de finanțare, și nu în ultimul rând să stabilească relații economice strânse și fructuoase între ele.
  8. În cadrul proiectului am realizat un studiu, în cadrul căruia, prin intermediul reprezentanților afacerilor înființate în cadrul proiectului, respectiv reprezentanții unor afaceri din afara proiectului am analizat situația mediului de afaceri din România în general, dar în special în Regiunea de dezvoltare Centru.